Kwaliteit

Kwaliteit bij De Psychologengroep

Binnen De Psychologengroep vinden wij kwaliteit belangrijk: van uw behandeling, van de psychologen bij wie u in behandeling bent, van onze locaties en van de organisatie als geheel. De Psychologengroep voldoet aan alle kwaliteitseisen die aan een GGZ-instelling worden gesteld. Wij streven er naar de kwaliteit hoog te houden en waar dat nodig is te verbeteren. Op deze pagina leest u daar meer over. 

ISO9001 

De Psychologengroep is continue bezig met het verbeteren van processen en daarmee met het verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Binnen onze organisatie werken wij met een kwaliteitsmanagementsysteem, waarin wij onze doelen hebben vastgelegd. Daar waar nodig, sturen wij bij. Wij zijn in het bezit zijn van ISO9001-certificaat. Jaarlijks wordt door een externe, onafhankelijke partij getoetst of wij aan de ISO9001-norm voldoen. Door toekenning van het certificaat is bevestigd dat de interne processen van De Psychologengroep voldoen aan de vastgestelde kwaliteitsnormen en dat wij continue werken aan verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening. 

ISO 9001

Opleiding

Alle professionals van De Psychologengroep hebben na hun studie Psychologie een post-doctorale beroepsopleiding tot GZ-Psycholoog, Psychotherapeut of Klinisch Psycholoog voltooid. Alle behandelaren zijn BIG-geregistreerd. Zij houden zich aan de Beroepscodes die bij hun beroep horen. Iedere behandelaar houdt zijn beroepskennis op peil middels het volgen van cursussen en bijscholing.

Img1
Img2

Multidisciplinair overleg (MDO) en supervisie

De psychologen van De Psychologengroep streven er naar u een passende en effectieve behandeling te bieden, waardoor uw klachten verminderen. De zorgverleners van De Psychologengroep hebben geregeld MDO met elkaar. Zo kunnen zij, samen met de ervaring en kennis van hun collega's, tot de meest effectieve behandeling komen. Als er op de achtergrond bij uw behandeling naast uw behandelaar ook nog een regie-behandelaar betrokken is, dan vindt dit MDO wekelijks plaats. Hierin superviseert de regie-behandelaar de behandelplannen, voortgang en eventuele moeilijkheden in de lopende behandelingen. 

Intervisie

Alle professionals van De Psychologengroep hebben iedere 4 weken intervisie. Hierin worden onder andere behandelingen besproken waarbij twijfel is over de te volgen koers, geven de collega's elkaar advies en reflecteren over het eigen handelen als therapeut.

Img3
Header Home

Effectmeting (ROM) en cliënttevredenheid (CQI)

De Psychologengroep meet het effect van haar behandelingen. Dit wordt gedaan door het invullen van vragenlijst, waarbij uw klachten, en hopelijk de afname daarvan, in beeld worden gebracht. Dit wordt ook wel Routine Outcome Monitoring of ROM genoemd. U wordt daarom gevraagd om bij de start van u behandeling een vragenlijst in te vullen. Dezelfde vragenlijst vult u daarna iedere zes maanden of, wanneer een behandeling eerder eindigt, na afloop van de behandeling in.

Na afronding van uw behandeling ontvangt u niet alleen de ROM-vragenlijst, maar ook een vragenlijst met over de cliënttevredenheid. 

Beide vragenlijsten worden gebruikt om de kwaliteit van de behandelingen en dienstverlening van De Psychologengroep te monitoren en waar nodig te verbeteren.

Kwaliteitsstatuut

De Psychologengroep beschikt over een toelatingsvergunning op grond van artikel 4 van de Wet toelating zorgaanbieders ('Wtza').

De Psychologengroep beschikt ook over een goedgekeurd Kwaliteitsstatuut ggz-instelling. Het goedgekeurde Kwaliteitsstatuut vindt u hier: Kwaliteitsstatuut De Psychologengroep.

Samenwerking met de patiënt

Uiteindelijk wordt de kwaliteit van de behandeling grotendeels bepaald door de samenwerking tussen behandelaar en patiënt. Over het algemeen geldt dat hoe hoger de kwaliteit van deze samenwerkingsrelatie, hoe hoger de kwaliteit van de behandeling. De psychologen van De Psychologengroep zijn erop gericht om een prettige en succesvolle samenwerking met u aan te gaan.